Auteur: Koos van Zomeren
Titel: De man op de middenweg
Bespreking: 28 juni 2011; Locatie: bibliotheek
2001, 245 p., GLB
In deze roman van Koos van Zomeren is de schrijver gefascineerd door de werking van het geheugen. Speelt het geheugen een spelletje met ons, of het verhaal een spel met het geheugen? De schrijver haalt jeugdherinneringen op aan de arbeiderswijk Geitenkamp in Arnhem, net na de oorlog. Hij heeft daar contact met een jeugdvriend Bennie en ontdekt dat al de schilderijen van deze kunstschilder via een advocaat worden opgekocht door een derde maat. Waarschijnlijk als wraak voor een gemene jeugdstreek, of omdat Bennie met het schilderij ‘De man op de middenweg’ insinueert dat de vader van de derde persoon fout was in de oorlog. Als alle doeken verbranden en Bennie vermoord wordt, vlucht Koos naar Frankrijk om zijn verhaal te schrijven. De zelf- spot ‘hijzelf in de rol als slim ventje net als vroeger, rap met de pen-, de persoonlijke stijl met oog voor zijn omgeving, zijn de schrijver ten voeten uit. Daarnaast is er het kader van de (angst voor) aftakeling in de figuur van zijn oude hond Rekel en zijn dementerende schoonmoe- der, die hij met veel genegenheid beschrijft.
Verslag: #
Download verslag: 2011-06-28.pdf